היי,
שמעו - יש לי עבודת הגשה שתקבע לי ציון בתעודה.
זה מאוד חשוב ואני חייב לקבל תשובות מנומקות כמו שצריך, עם ציטוטים מהתנ"ך - ולראות יידע ועניין ולא מידע ע"י Google, במידה וכן שיהיה באתר שלא ע"י מילת חיפוש קטנה - יימצא.
כמה כללים שביקשו מאיתנו
יש להקפיד להשתמש בלשון הכותב ולא להעתיק מהתנ"ך או מהמחברת.
יש להביא ציטוטים עם הפניות מדויקות.
יש לענות על כל 5 השאלות לפי הסדר.
שאלות
1. חז"ל מביאים שתי גישות לחוק המוזכר בפעילות 20 - האחת מחמירה והשנייה מקילה. קראו אותן. (שאלה נלקחה מעמוד 100 שאלה 21).
א. עם איזו גישה אתם מסכימים? הסבירו.לפי הגישה המחמירה - בשלושה מקרים על האדם להיענש על שלא הוכיח את עמיתיו:
- כאשר מדובר באנשי ביתו
- כאשר מדובר באנשי עירו
- כאשר מדובר בכל העולם
לפי הגישה המקילה:
על אדם להוכיח את עמיתיו רק במקום שיש סיכוי שישמעו לו ושדבריו ישפיעו על הנוגעים בדבר.
ב. באילו מן המקרים לדעתכם אדם צריך להיענש ובאילו לא? נמקו.
2. יש הרואים בפרשה הנלמדת בויקרא מעין חזרה על עשרת הדברות (שמות כ).
קראו שוב פסוקים 4-1, 18-11, בפרק יט בויקרא ופסוקים 14-1 בפרק כ בשמות.
א. המדרש שלפניכם עורך השוואה בין הנאמר בדברות בשמות כ לבין הנאמר כאן בויקרא יט. העתיקו אותו השלימו בו את החסר.
ב. ישנם חוקים המופיעים בויקרא יט אך אינם נזכרים במדרש בעשרת הדברות (שמות פרק כ). ציינו אילו חוקים ושערו מדוע.בדברות כתיב (כתוב), אנכי ה' אלהיך (שמות כ, 2). וכאן כתיב, אני ה' אלוהיכם.
בדברות כתיב, לא יהיה לך. וכאן כתוב, .................
בדברות כתיב, לא תשא. וכתוב כאן, ...............
בדברות כתיב, שמור את יום השבת (דברים ה', 12).. וכאן כתיב, ...............
בדברות כתיב, כבד את אביך ואת אמך וכאן, איש אימו ואביו תיראו
בדברות כתיב, לא תרצח. וכאן כתוב, .............
.....
בדברות כתיב, לא תגנב. וכאן, ..............
בדברות כתיב, לא תענה. וכאן כתוב, לא תלך רכיל.
בדברות כתיב, לא תחמד. וכאן, לא-תעשק את-רעך ולא תגזל, הרי כל עשרת הדברות כלולים בתורה...
3. אלוהים, המחליט להשמיד את העם, אינו זקוק לקבל אישור לכך מ"בשר ודם", מבן אדם.
א. מדוע הוא פונה אל משה ומבקש ממנו: ועתה הניחה לי... (פס' 10)?
ב. גם חז"ל התלבטו בשאלה זו. קראו את הקטע שלפניכם:
- על פי איזה משל זה - מי הוא המלך, מי הוא הבן ומי הוא המחנך?למה הדבר דומה? למלך שכעס על בנו והכניסו לחדר וביקש להמיתו. היה המלך צועק מן החדר: "הניחה לי" (עצור אותי). אותה שעה עמד מורהו של הילד בחוץ. אמר (לעצמו) המלך ובנו בתוך החדר - למה הוא צועק "הניחה לי"? כנראה מפני שהמלך מבקש שאלך ואפייס אותו על (מעשי) בנו - לכן הוא צועק "הניחה לי".
- מדוע אלוהים מבקש ממשה "הניחה לי"?
4. למרות חלקו בחטא העגל, זכה אהרון למקום של כבוד בהיסטוריה של עם ישראל. לא זו בלבד שהיה כוהן גדול (שמות כח, 4 ואילך) אלא נחשב לאבי שושלת הכהונה לאורך דורות רבים.
חז"ל השוו את אהבת העם אל אהרון, לאהבת העם למשה, הם שמו לב לכך שאחרי מוות אהרון נאמר: ... ויבכו את אהרון... כל בית ישראל. (במדבר כ, 29)
ואחרי מוות משה נאמר: ויבכו בני ישראל את משה... (דברים לד, 8). על כך אמרו חז"ל:
א. על פי חז"ל - מה ההבדל בין צורת המנהיגות של משה לבין צורת המנהיגות של אהרון?מפני (שמשה) הוציא הדין לאמתו (שפט ללא פשרות), והיה מוכיחם בדברים, והארון לא אמר מימיו (מעולם) לאיש - סרחת (חטאת) ולאשה - סחרת, (חטאת) ולא עוד שהיה רודף שלום.
וכן נאמר (על משה) שהיה אומר: יקב הדין את ההר! אבל אהרון אוהב שלום ורודף שלום ומשיב שלום בין אדם לחברו.
ב. למרות השוני בין שני האחים, הצליחו משה ואהרון להנהיג את העם יחד שנים רבות. על רקע המנהיגות השונה של כל אחד מהם - כיצד לדעתכם הם הצליחו להנהיג במשותף? הסבירו.
5. אחד העם, במאמריו "על כהן ונביא" ו"משה" (בספרו "על פרשת דרכים"), מבחין בין המנהיגות של הכוהן לבין מנהיגות הנביא.
מאפייני הנביא כמנהיג:
- נקודת המוצא של הנביא היא הצד הרעיוני של החיים (ולא הצד המעשי).
- הנביא מבקש לתקן את העולם על פי רעיון כלשהו שהוא מאמין בו.
- הנביא פועל מתוך תפיסה של "יקב הדין את ההר", כלומר, ללא פשרות וללא התחשבות.
- הנביא אינו מתפשר וכל העת מוכיח את העם, נוזף בו ומטיף לו מוסר - גם כאשר נתקל בהתנגדות כללית.
מאפייני הכוהן כמנהיג:
- הכוהן פועל למען הרעיון, חפץ בקיומו, אך אין לו אומץ הלב הדרוש ל"מלחמת עולם" נגד המציאות.
- הכוהן אינו שואף לממש מה ש"צריך" אלא את מה ש"אפשר".
א. איזו מן ההגדרות מתאימה למשה - על פי סיפור "מעשה העגל"? מדוע?
ב. איזו מן ההגדרות מתאימה לאהרון - על פי סיפור"מעשה העגל"? מדוע?
החוברת ממנה קיבלתי את השאלות
להיות עם
החברה הישראלית משעבוד מצרים עד השופטים
חברה,
חייב לקחת ציטוטים, לענות בצורה נכונה וברורה - ולעבוד על פי הכללים שרשמתי.
מי שיעזור לי ירוויח מצווה ואני אודה לו מאוד,
תודה רבה לעוזרים!